Monday 29 October 2012

The dream of Rose Repetto...

Op advies van haar zoon maakte ze in 1947 haar eerste balletschoentje.

In 1956 maakte zij op aanvraag van Brigitte Bardot (de vrouw die in de mensenwereld gelijke rechten niet nodig vond, maar wel streed voor het recht van het dier, hoezo principes?) de 'Cendrillon' en drie jaar later opende zij haar eerste 'boutique à Paris' (daarom spreek ik over haar droom, waarom ben ik nog niet op dat punt?).

Haar shop werd een begrip in 'ballerinaland' en al snel volgde een fabriek in de Dordogne (oké, een fabriek past niet helemaal in de droom, maar hoort nu eenmaal bij de feiten).

Serge Gainsbourg was in de jaren 70 Ambassadeur van het merk 'Repetto' en in 1999 verkoopt Rose haar bedrijf. Vanaf daar komen Issey Miyake, Comme des Garçons, Karl Lagerfeld en andere grote merken langs om hun partnership aan te bieden (dat is ook wat? Oké, je zakken zijn waarschijnlijk goed gevuld, maar toch balen dat je zelf de deur niet open kan doen voor Karl).

Maar nu, nu ben ik gewoon blij dat Rose in 1947 luisterde naar haar zoon en dat ik nu in haar winkeltjes mag rondsnuffelen. Ja, in mijn droom zijn de winkeltjes nog van Rose, dat voelt gewoon beter....

- X -

No comments:

Post a Comment